PL LIFESTYLE

Cyfrowi Polacy – żyjemy online

Z mediów społecznościowych korzysta codziennie aż 70 proc. Polaków w wieku 15-64 lata, a zawarte w nich informacje są dla nich najważniejszym źródłem wiedzy o świecie wyprzedzając wszystkie tradycyjne rozwiązania, w tym radio, które 2 lata temu było najpopularniejsze.

Takie wnioski wynikają z najnowszego raportu McKinsey & Company, firmy doradztwa strategicznego pt. Cyfrowi Polacy – przyśpieszenie e-rewolucji. Raport ma już drugą edycję, w której eksperci badają zwyczaje Polaków w internecie. Okazuje się, że tytułowy cyfrowy Polak lub Polka w 2018 r. są podłączeni do sieci, na różnych urządzeniach, łącznie średnio 11 godzin dziennie, czyli o pięć godzin dłużej niż w 2016 r. Odsetek osób korzystających ze smartfonów wzrósł o 16 pkt. proc. do 94 proc., a 93 proc. cyfrowych Polaków ma już dostęp do sieci Wi-Fi (wzrost o 6 pkt proc. w porównaniu do 2016 r.). Odsetek respondentów, którzy twierdzą, że Internet jest ważną częścią ich życia, wzrósł o 9 pkt. proc. do 44 proc.

Biznes dostępny online
Rosnąca rola komunikacji internetowej sprawia, że zwiększa się potencjał rozwoju przedsiębiorstw w kontekście wykorzystania nowych technologii cyfrowych. Wzrosło także zaufanie do innowacji cyfrowych. – Tendencje te poprawiają też pozycję konkurencyjną polskich firm względem przedsiębiorstw z krajów Europy Zachodniej – podkreślił lider praktyki dóbr konsumpcyjnych i handlu w McKinsey oraz współautor raportu Wojtek Bogdan.
Dobrą ilustracją tego zjawiska jest wzrost wartości towarów w branży e-commerce, która w Polsce rośnie o około 14 proc. rocznie. Na decyzje zakupowe nie wpływa już tylko cena jak to było do niedawna, ale łatwa płatność oraz szybka i wygodna dostawa. Co niezwykle istotne kupujący oczekują także obecności marek w mediach społecznościowych. Komunikację z konsumentami online prowadzą nie tylko giganci. 80 proc. polskich małych i średnich firm obecnych na Facebooku twierdzi, że platforma pomaga im przyciągać klientów, szczególnie tych zagranicznych. Z danych Facebooka wynika, że z polskimi firmami na platformie są połączone 64 miliony osób z całego świata.

Źródło: McKinsey Polska, Raport Cyfrowi Polacy – przyśpieszenie e-rewolucji.