BUSINESS FOCUS

Focus na sektor awiacyjny. Polskie i globalne firmy spotykają się we Wrocławiu

Już 20 marca w przestrzeni Stadionu Wrocław odbędzie się Aeromixer, wydarzenie networkingowe dla firm z sektora lotniczego, którego jesteśmy pomysłodawcą i głównym organizatorem. Udział w spotkaniu już teraz potwierdziło wielu uczestników, wśród których znalazły się m.in. przedsiębiorstwa z grona największych światowych producentów samolotów i sprzętu lotniczego. Są to m.in.: Leonardo Company, Airbus Group Poland, Pratt & Whitney Kalisz, UTC Aerospace Systems Wrocław, Avio Areo (GE Aviation Bussines), PZL Mielec Sikorsky (a Lockheed Martin company), czy Wojskowe Centralne Biuro Konstrukcyjno-Technologiczne (Polska Grupa Zbrojeniowa).

Polska ma szczególne znaczenie dla globalnej aeronautyki. Dziś niemal w każdym samolocie pasażerskim znajduje się choć jedna część wyprodukowana nad Wisłą. Jest to zasługą prężnie działającej sieci firm produkcyjnych wspieranych przez centra B+R, które razem mogą zrealizować zamówienia na części zamienne i wyroby gotowe dla sektora lotniczego.

Polska aeronautyka to 100-letnia historia lotnictwa, ponad 80-letnią tradycją przemysłu lotniczego, dynamiczne środowiska naukowe i bogata oferta eksportowa zaawansowanych produktów lotniczych. Sektor jest jednym z najbardziej innowacyjnych branż polskiej gospodarki. Decydują o tym nakłady na B+R, szerokie partnerstwa z ośrodkami naukowymi, wartość kapitału ludzkiego, przepływ wiedzy i doświadczenia w wielu projektach międzynarodowych oraz działalność klastrów lotniczych w poszczególnych regionach kraju.

Branża awiacyjna pod lupą
W Polsce działa ok. 200 firm prowadzących działalność w sektorze z roczną sprzedażą na poziomie 1,3 mld euro. Przedsiębiorstwa te zatrudniają łącznie ponad 30 tys. pracowników. W większości są to małe i średnie przedsiębiorstwa (MSP), firmy z udziałem kapitału zagranicznego oraz nieliczne już przedsiębiorstwa z mniejszościowym udziałem Skarbu Państwa.
Fabryki te specjalizują się w produkcji samolotów (rolniczych, szkoleniowych, treningowych, dyspozycyjnych), helikopterów, szybowców oraz podzespołów (aluminium, kompozyty, GRFP) i akcesoriów.

90 proc. produkcji znajduje odbiorców za granicą, w takich krajach jak: USA, Ukraina, Rosja, Włochy, Islandia, Arabia Saudyjska, Kanada, Francja. W 2016 r. Wartość eksportu w sektorze lotniczym osiągnęła 1 bn eur.

Sekret powodzenia polskiej branży tkwi w konkurencyjnych kosztach pracy oraz wysokiej jakości oferowanych wyrobów – znajomości obróbki materiałów, odlewnictwa, mechaniki i elektroniki. Od 2012 r. Polska jest członkiem Europejskiej Agencji Kosmicznej, co umożliwia polskim firmom pełne uczestnictwo w europejskich programach i misjach.

Wykwalifikowani pracownicy
Mówiąc o sektorze lotniczym w Polsce nie możemy zapominać o kapitale ludzkim, czyli dobrze wykształconych specjalistach kierunków ścisłych. Co roku polskie uczelnie techniczne opuszcza ponad 40 tys. inżynierów (w tym 3 250 absolwentów automatyki i robotyki, 6000 – mechaniki i budowy maszyn oraz 530 kierunków stricte lotniczych). Wsparciem solidnego kształcenia zawodowego są inicjatyw wspólne przedstawicieli przemysłu, samorządów oraz szkół, dzięki którym opracowywane są programy edukacyjne dostosowane do potrzeb branży.

Współpraca biznesu z nauką
O pomyślnym rozwoju produkcji dla militarnego i cywilnego lotnictwa decyduje współpraca ludzi biznesu i świata akademickiego. Przedsiębiorcom zależy na jak najwyższej jakości produkcji, a uczelniom na komercjalizacji badań naukowych. Stąd też formuła wrocławskiego Aeromixera zakłada jak najszerszy networking, który umożliwia rozmowy między potencjalnymi kontrahentami, ale także seria dyskusji panelowych oraz możliwość rozmowy z ekspertami i przedstawicielami uczelni wyższych, centrów badawczych.

Wysoka jakość oferowanych rozwiązań, wykwalifikowana kadra, stale rozwijająca się działalność badawczo-rozwojowa, a także inwestycje w budowę lekkich samolotów, w tym także bezzałogowych, to cechy charakterystyczne polskiej branży lotniczej. Nie ma jednak wątpliwości, że bez intensyfikacji współpracy między prywatnymi firmami, państwem, nauką i biznesem, rozwój tej gałęzi polskiej gospodarki będzie utrudniony. PKO Bank Polski jest niekwestionowanym liderem polskiej bankowości ponieważ odpowiada na potrzeby przedsiębiorców. Oferujemy im szeroki wachlarz produktów finansowych wspierających rozwój firm na każdym etapie działalności, zarówno w kraju jak i za granicą. Analizujemy oczekiwania rynku i dostosowujemy ofertę produktów, tak aby jak najlepiej zaspokoić potrzeby zarówno kredytowe, jak i pozakredytowe branży lotniczej. Jednym z najpoważniejszych wyzwań, przed jakim stoją dziś polska gospodarka, jest bowiem wzmocnienie firm z rodzimym kapitałem, tak aby były one w stanie na równych warunkach rywalizować z konkurentami. To bez wątpienia najlepsza droga do zwiększenia dynamiki rozwoju branży. PKO Bank Polski chce mieć w tym udział” – komentuje Rafał Antczak, wiceprezes Zarządu Banku PKO Bank Polski, głównego sponsora imprezy.

Tematem przewodnim Aeromixera będzie efektywność energetyczna na poziomie procesów produkcji w odniesieniu do uwarunkowań, dotacji publicznych określonych przez Unię Europejską oraz sytuacji w Polsce (obowiązujących przepisów, itp.). Szczególny nacisk w temacie będzie kładziony na uwzględnieniu celów takich jak: budowa silników bardziej efektywnych pod względem zużycia paliwa i emisji dwutlenku węgla do atmosfery, zmniejszenie poziomu hałasu, stosowanie biopaliwa, itd.

Fundusze na B+R
Motorem napędowym gospodarki opartej na innowacji są bezapelacyjnie fundusze unijne stymulujące wzrost i rozwój firm. Do 2020 r. przedsiębiorstwa będą mogły skorzystać z 8,61 bn eur dedykowanych na rozwijanie innowacyjności i konkurencyjności. Finansowanie znacząco wpłynie na wzrost inwestycji w badania, rozwój i współpracę z centrami badawczymi w ramach projektów międzynarodowych i klastrów rozwojowych. Nie lada gratką dla firm z sektora awiacyjnego jest także obecny program wydatków polskiego rządu, który przeznaczył 17 bilionów eur na zakupy mające na celu modernizację polskiej armii. To szansa dla polskich i zagranicznych firm, które chcą wzmocnić swoją obecność na rynku, na którym w kontekście aeronautyki tyle się dzieje.


Współorganizatorami spotkania są: Dolnośląski Klaster Lotniczy, Agencja Rozwoju Przemysłu, Wałbrzyska Specjalna Strefa Ekonomiczna “INVEST- PARK” Sp. z o.o. , Legnicka Specjalna Strefa Ekonomiczna oraz Włoska Izba Handlowo-Przemysłowa w Polsce.

Wśród prelegentów i uczestników znajdą się m.in. minister przedsiębiorczości i technologii Jadwiga Emilewicz, prof. Edward Chlebus (dyrektor Centrum Zaawansowanych Systemów Produkcyjnych Politechniki Wrocławskiej), Dariusz Śliwowski (wiceprezes zarządu Agencji Rozwoju Przemysłu), Marco Lupo (wiceprezes firmy Leonardo Company) oraz Radosław Majda (dyrektor generalny UTC Aerospace Systems Wrocław oraz prezes Dolnośląskiego Klastra Lotniczego).

Patronami oraz partnerami imprezy są: Politechnika Wrocławska, Amerykańska Izba Handlowa w Polsce, Polsko-Niemiecka Izba Przemysłowo-Handlowa w Polsce, Francusko-Polska Izba Handlowa w Polsce, British Polish Chamber of Commerce, Polsko-Czeska Izba Handlowa, Izba handlowa regionu Morawsko-Śląskiego, Niderlandzko-Polska Izba Handlowa, Województwo Dolnośląskie oraz Polska Ambasada w Rzymie i Włoska Ambasada w Warszawie, Dekra, Śląski Klaster Lotniczy oraz Wielkopolski Klaster Lotniczy.

Zapraszamy do śledzenia naszego wydarzenia : Aeromixer, już 20 marca we Wrocławiu

Źródło: materiały PAIH – Polska Agencja Inwestycji i Handlu