BUSINESS FOCUS

Polska – szansa na eksport i współpracę

Włosi doceniają możliwości jakie daje im polski system administracyjno-podatkowy oceniając Polskę jako najatrakcyjniejszy kraj docelowy dla inwestycji w Europie Środkowo – Wschodniej. Takie m.in wnioski płyną ze spotknia, w jakim mieliśmy przyjemność uczestniczyć w Pontini, we włoskim Lacjum. 

Czerwcowe wydarzenie miało na celu przybliżenie lokalnym producentom z Pontini możliwości i potencjał rozwoju ich przedsiębiorstw poprzez eksport lokalnie wytwarzanych produktów na rynek polski. Wydarzenie zostało zainicjowane przez władze miasta oraz objęte honorowym patronatem przez Ambasadę Polski we Włoszech, Ambasadę Włoską w Polsce oraz Włoską Izbę Handlowo – Przemysłową w Polsce. 

Spotkanie otworzył Alessandro Saglio, przedstawiciel Włoskiej Izby Handlowo Przemysłowej w Polsce, który przybliżył uczestnikom zakres działań oraz główne cele jakie stawia sobie Izba. Z kolei o Polsce, jej położeniu w Europie, pozycji wśród krajów Unii Europejskiej, jak również o ogólnej sytuacji gospodarczej opowiadał Jerzy Boczkowski, II sekretarz w Ambasadzie Polskiej we Włoszech odpowiedzialny za przemysł i energetykę. Praktyczne aspekty związane z możliwościami eksportu materiałów do Polski zaprezentował Enrico Ciullo, przedstawiciel Bosetti Global Consulting. Po spotkaniu odbyły się także wizyty w zakładach produkcyjnych inwestorów szczególnie zainteresowanych rozpoczęciem eksportu towarów na rynek polski.

Polsko – włoskie stosunki handlowe
Zgodnie z zaprezentowanymi danymi w latach 2000 – 2016 dynamika wymiany handlowej pomiędzy Polską a Włochami jest w stałym wzroście. W roku 2016 Polacy importowali z Włoch artykułu o wartości 9,503 mld EUR, natomiast wartość materiałów eksportowanych z Polski do Włoch wyniosła 8,842 mld EUR. Na przełomie ostatnich lat import włoskich produktów do Polski jest wyższy niż ich eksport. Różnica ta każdego roku maleje i Polska dość szybko nadrabia zaległości. 
Struktura polsko-włoskiej wymiany towarowej na przełomie ostatnich lat nie uległa większym zmianom. Najczęściej importowane produkty to: maszyny i urządzenia, pojazdy samochodowe, metale i produkty metalurgiczne oraz wyroby chemiczne. W tym także produkty z tworzyw sztucznych i gumy, które w dalszej kolejności wykorzystywane są jako elementy do produkcji. Z kolei najczęściej eksportujemy pojazdy samochodowe, części i akcesoria do pojazdów samochodowych, mięso, tytoń, metale i produkty metalurgiczne oraz urządzenia elektryczne, wyroby spożywcze. Taka charakterystyka wymiany towarowej może być uzasadniona w dużym stopniu działalnością w Polsce największych włoskich producentów z branży samochodowej oraz metalurgicznej.

Włochy na wakacje i jako symbol luksusu
Zainteresowanie zarówno kulturą włoską jak i samymi Włochami z roku na rok jest coraz większe. Polacy doceniając włoską kulturę i sposób życia chętnie wybierają włoskie miasta i wyspy jako destynację swoich podróży wakacyjnych. Zamiłowanie do włoskich produktów jak i powszechnie panująca opinia o ich wysokiej jakości sprzyja wzrostowi eksportu. 
Polacy wydali ponad 2 mld zł na produkty spożywcze z Włoch oraz ponad 1 mld zł na odzież obuwie i dodatki. Włochy są również liderem jeśli chodzi o rynek dóbr luksusowych w Polsce. 22 proc. obecnych w Polsce marek tego sektora pochodzi z Włoch (swoje salony mają m.in. MaxMara, Armani, Marina Rinaldi, Bottega Veneta, czy Gucci oraz obecni są dilerzy Maserati, Ferrari, Lamborghini). 68 proc. zarejestrowanych w 2014 roku w Polsce luksusowych aut pochodziło z Włoch (w tym 37 aut Maserati – 118 proc. wzrost w stosunku do roku poprzedniego, Ferrari – 22 auta i 47 proc. wzrost oraz Lamborghini 5 aut i 400 proc. wzrost).

Co oferuje Polska?
Zgodnie z badaniem przeprowadzonym przez KPMG Polska we współpracy z Ambasadą Polskie we Włoszech – „ Kierunek Rozwój! Polsko – włoska współpraca gospodarczo biznesowa” 94 proc. badanych poleciłoby Polskę jako atrakcyjne miejsce inwestycyjne. 78 proc. badanych pozytywnie bądź bardzo pozytywnie ocenia zwrot ze swoich inwestycji w Polsce, a 57 proc. dokonałoby w Polsce reinwestycji, czyli ponownej inwestycji po pierwotnym zaangażowaniu kapitału.
Takie dane zaprezentował w Pontini Enrico Ciullo przedstawiając jednocześnie konkretne zadania, które powinny być wykonane przez inwestora planującego wprowadzenie swoich produktów na rynek Polski. Całość została omówiona na przykładach trzech sektorów, które pokrywały się z profilem działalności zaproszonych gości.

Przed wejściem na polski rynek 
Pierwszym krok to zawsze rzetelna analiza rynku oraz przygotowanie listy potencjalnych partnerów i klientów. Pokaże to, czy produkt może znaleźć nabywców na polskim rynku oraz czy proponowane przez nich ceny są rynkowe. Dzięki temu jesteśmy w stanie oszacować opłacalność planowanych przedsięwzięć. Kolejne etapy związane są z właściwą selekcją potencjalnych partnerów biznesowych oraz umiejętnym prowadzeniem negocjacji. Jako ważne źródło pozyskiwania nowych klientów oraz kontaktów z przedsiębiorcami zostały wskazane m.in. spotkania typu Business Mixer – inicjatywy coraz chętniej organizowane są przez Specjalne Strefy Ekonomiczne. Umożliwiają one nawiązanie kontaktów z przedsiębiorcami reprezentującymi zarówno producentów jak i odbiorców. Podczas dwuminutowych rozmów każdy ma możliwość zaprezentowania swojej firmy, a w trakcie krótkiego lunchu może wrócić do tych osób, których działalności szczególnie zainteresowała.

Więcej na temat Business Mixer