Lifestyle

Portret zamożnego Polaka. Raport KPMG “Rynek dóbr luksusowych w Polsce”

Wartość rynku w 2017 roku ocenia się na ponad 21 mld złotych (ok. 5 mld euro), a liczba zamożnych Polaków to 1,1 mln osób, czyli o 60 tys. więcej niż w 2016 roku. Ich zakupy dokonują się w głównej mierze w segmencie samochodów luksusowych, odzieży i akcesoriów, usług hotelowych i spa, nieruchomości, alkoholi oraz biżuterii i zegarków.

Według prognoz do 2021 roku rynek dóbr luksusowych w Polsce może osiągnąć wartość ponad 31 mld zł, co będzie stanowiło prawie 48-procentowy wzrost w porównaniu do bieżącego roku.

Raport definiuje zamożnych Polaków jako osoby zarabiające miesięcznie więcej niż 7,1 tys zł brutto. Ich łączne dochody brutto wyniosły w 2017 r. 249 mld zł. Liczba takich osób, zaliczanych do HNWI (ang. high net worth individuals) wzrosła o blisko 16 tys. osób. Są to osoby posiadające majątek netto przekraczający 1 mln dol.
Najwięcej zamożnych osób mieszka w województwie mazowieckim, kolejno wielkopolskim i małopolskim.

Kim jest zamożny Polak?
Ankietowani oceniają, że za ich sukcesem zawodowym stoi ciężka praca oraz inteligencja i samodyscyplina. Zdaniem 81 proc. respondentów wysokie zarobki wiążą się z koniecznością podejmowania ryzyka.
Z raportu wynika, że największa liczba bogatych Polaków pracuje średnio dziesięć godzin dziennie. Co dziesiąty ankietowany przyznał z kolei, że pracuje więcej niż dwanaście godzin dziennie. Z kolei spędzanie czasu wolnego jest zarezerwowane dla rodziny.

Na co chętnie wydaje pieniądze?
Rynek samochodów klasy premium i luksusowych jest najszybciej rosnącym i rozwijającym się segmentem: jego wartość wzrosła o 17 proc. w stosunku do roku poprzedniego, a według szacunków w ciągu najbliższych czterech lat może osiągnąć blisko 20 mld zł, co będzie oznaczać 61 proc. wzrostu w porównaniu do 2017 roku (12.3 mld).

Prognozowana liczba rejestracji nowych aut marek premium w 2017 roku to 61 tys. sztuk, z kolei marek luksusowych – 176 sztuk.

Drugą największą kategorią rynku dóbr luksusowych w Polsce jest odzież i akcesoria, którego wartość w tym roku wyniesie blisko 2,5 mld zł. Na kolejnych miejscach znalazły się usługi hotelarskie i SPA (1,7 mld zł), a dalej nieruchomości (1,3 mld zł), alkohole (0,9 mld zł) oraz biżuteria i zegarki (0,7 mld zł).

Biżuteria i zegarki to jeden z najszybciej rosnących segmentów rynku. Biżuteria damska ma w nim 78 proc. Udział, a męskie zegarki – 80 proc. Z raportu wynika, że w 2017 roku wartość segmentu luksusowej biżuterii i zegarków wyniesie 653 mln zł, a w perspektywie czterech lat może wzrosnąć aż o 50 proc. do poziomu 976 mln zł.

Zapoznaj się z raportem

O badaniu:
W raporcie przedstawiono zostały wyniki badania przeprowadzonego na grupie 97 respondentów w okresie od lipca do września 2017 roku przy wykorzystaniu metody wywiadów internetowych (CAWI). Kryterium doboru respondentów były dochody przekraczające 20 tys. zł brutto miesięcznie. W raporcie wykorzystano też dane firm Credit Suisse, Euromonitor International, GUS-u, Ministerstwa Finansów, Narodowego Banku Polskiego, Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, Polskiego Związku Żeglarskiego, Poland Sotheby’s International Realty, Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

PODOBNE ARTYKUŁY

ZAPISZ SIĘ
DO NEWSLETTERA

SMART MIXER

ENERGY MIXER

AEROMIXER 2018

BOSETTI OPOWIADA O POLSCE

NAJCHĘTNIEJ CZYTANE ARTYKUŁY

Obserwuj profil
Bosetti Global Consulting
na Linkedin