BUSINESS EDU

Sektor meblowy i polski design w 7 punktach

Branża meblarska jest siłą napędową polskiej gospodarki. Czy oprócz prężnie rozwijającej się produkcji, Polska zaproponuje światu także ciekawe wzornictwo? Przedstawiamy 7 faktów, które przybliżą polski design.

Po pierwsze: Polska jest czwartym największym eksporterem mebli na świecie
Wartość produkcji sprzedanej w Polsce w 2016 roku wyniosła 42 mld złotych. Prognozy wskazują, że do 2020 roku zwiększy się o ponad 18% i wyniesie prawie 50 mld złotych. Polska jest czwartym największym eksporterem mebli na świecie, po Chinach, Niemczech i Włoszech. Ponad 90% wartości produkcji sprzedanej stanowią meble przeznaczane na rynki zagraniczne. Głównym rynkiem zbytu są Niemcy (36%), Wielka Brytania (8%) oraz Czechy (7%). Około 13% polskich mebli jest eksportowanych poza UE, m.in. do USA, Rosji i Chin.

Po drugie: Polska jest 46 na świecie w oparciu o indeks kreatywności
Przez ostatnie lata branża kreatywna w Polsce dokonała ogromnego postępu. Pomimo wzrostu liczby podmiotów działających w sektorze, na tle innych krajów sytuacja Polski mierzona GCI (Global Creativity Index) w 2015 r. To miejsce 46 na 139 sklasyfikowanych krajów. Czołówkę listy budują kraje, gdzie wzornictwo jest najlepiej wykorzystywane w przemyśle: Wielka Brytania ($43.401 PKB per capita) – europejski lider pod względem liczebności projektantów (185 tys.) oraz przychodów z przemysłów kreatywnych (16 700 mln €), Niemcy ($44.519 PKB per capita) czy Włochy ($38.455 PKB per capita).

Po trzecie: Finansowanie. Design to innowacja
Wzornictwo przemysłowe (ang. industry design) jest elementem procesu tworzenia nowego produktu, kreowania innowacji. Może być uznane za część procesu badawczo-rozwojowego w firmie i jako taki może otrzymać wsparcie finansowe, między innymi w ramach Programu Operacyjnego „Inteligentny Rozwój” oraz z regionalnych programów operacyjnych właściwych dla każdego województwa. Z kolei realizacja programu promocji branży meblarskiej może odbywać się w ramach poddziałania 3.3.2: Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.

Więcej szczegółów można uzyskać na stronie https://furniture.trade.gov.pl/pl/
Firmy produkcyjne powinny zainteresować także źródła finansowania Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości: programy “Go to Brand”, “Wzór na Konkurencję”.

Po czwarte: Polski design to przede wszystkim drewno
Polskie wzornictwo szuka korzeni w przeszłości, odświeża przełomowe projekty z czasów komunizmu, nadaje im nowoczesny sznyt i drugie życie. Jednocześnie jest kreatywne i innowacyjne, zachowując przy tym konkurencyjne koszty produkcji i ceny wyrobów końcowych o czym świadczyć morze nagród na wielu międzynarodowych konkursach jak choćby niemieckie Red Dot Design Awards.
Wyróżniającą się cechą polskiego designu jest też wykorzystanie naturalnych materiałów, w szczególności surowca jakim jest drewno, którego Polska ma w bród. Wielu designerów stosuje także sklejkę liściastą lub drewno dębowe.

Po piąte: Komunikacja to klucz do sukcesu

Niemal 2/3 badanych przedstawicieli branży (63,3%) uważa social media za najlepszy kanał do promocji wzornictwa. Na udział w wydarzeniach branżowych zwróciło uwagę 45,6% respondentów, natomiast na obecność w mediach branżowych decyduje się co trzeci badany (33,3%). Przeszło co czwarty respondent korzysta z działań z zakresu Public Relations (25,8%) oraz networkingu (25,6%).

Za najbardziej prestiżowe wydarzenia branżowe uznaje się targi Salone del Mobile Milano. Na drugim miejscu, znalazły się paryskie targi MAISON&OBJET, dalej – London Design Festival, IMM Cologne, frankfurckie targi Ambiente, Stockholm Furniture Fair, Red Dot Design Award, ORGATEC, berlińskie DMY.

Niezwykle istotne jest także profesjonalnie opracowana komunikacja tj. komunikacja wizualna, zaprojektowane usługi, zaprojektowane doświadczenia użytkowników, sesje zdjęciowe, prezentacja produktów.

Po szóste: Klient polski różni się od zagranicznego poziomem świadomości

Branża zwraca uwagę przede wszystkim na różnicę w świadomości konsumpcji designu. Klient zagraniczny docenia wartość pracy ręcznej, całokształt koncepcji i jest gotowy za to zapłacić więcej, bo i pozwala mu na to poziom zamożności i jego znajomość designu oraz projektantów. Klient polski z kolei jest wymagający pod kątem obsługi, bowiem jeśli już zdecyduje się wydać pieniądze na zakup chce mieć pewność, iż produkt jest wart swojej ceny i stoi za nim jakość, ale i trendy i rynkowe mody.
Kluczową rolę odgrywają funkcjonalność oraz trwałość wykonania mebli. Na kolejnych miejscach plasuje się stosunek jakości do ceny.

Po siódme: Social media sprzedają design
E- commerce to najlepszy kanał dystrybucji dla mniejszych firm oraz sprzedaży akcesoriów. Showroomy stacjonarne są nadal najlepszą opcją dla mebli, choć co raz częściej są one kupowane online. Wiele firm sprzedaje także za pomocą dystrybutorów, a także poprzez architektów i projektantów.
Istotnie częściej niż pozostali przez internet kupują osoby w wieku pomiędzy 26 a 35 lat oraz z wyższym wykształceniem.

Nie zapominajmy jednak, że wzornictwo sprzedajemy także w sposób bezpośredni poprzez obecność w social mediach, pokazywanie produktów i inspirowanie nimi. Zdaniem projektantów, producentów oraz dystrybutorów, z którymi przeprowadzono wywiady swobodne, główne źródło inspiracji do aranżacji wnętrz stanowi dla ich klientów internet, co pokrywa się z odpowiedziami uzyskanymi od potencjalnych odbiorców designu. Rozmówcy w trakcie wywiadów wskazywali najczęściej na portale Pinterest, Facebook oraz Instagram, a także na internetowe blogi wnętrzarskie. Prasa drukowana jeszcze nie umarła, choć wielu przepowiadało jej koniec. Nadal nieocenionym źródłem inspiracji są czasopisma i katalogi branżowe, takie jak Office, Elle Decoration, Label czy Domus.

Jeśli chcesz śledzić informacje na temat polskiego i włoskiego designu, prezentacje firm, kolekcji i projektantów, zapraszamy na uruchomioną już wkrótce platformę Habemus Design – jedyne miejsce w sieci powstałe na styku kultury polskiej i włoskiej.

Fakty zostały przedstawione na podstawie: Raportu Zaprojektowane w Polsce – opracowanie ogólnopolskich badań ilościowo-jakościowych, realizowanych od kwietnia 2017 roku na zlecenie Łódź Design Festival przez Biuro Badań Społecznych Question Mark specjalizującego się w badaniach kultury, w ramach programu MKiDN „Przemysły kreatywne” badanie kondycji polskiego designu. Projekt zestawia opinie przedsiębiorców (projektantów, producentów i dystrybutorów) wyposażenia wnętrz i rynku meblarskiego z sektora małych, średnich i dużych przedsiębiorstw z opiniami potencjalnych klientów branży wzorniczej. Raportu KPMG w Polsce pt. „Rynek meblarski w Polsce”, który powstał na podstawie analizy danych uzyskanych od firm i instytucji badawczych (głównie Euromonitor International) oraz instytucji statystycznych (Eurostat i GUS). KPMG w Polsce z pomocą firmy badawczej ARC Rynek i Opinia przeprowadziło badanie konsumentów oraz badanie firm z branży.

fot. Fuorisalone 2018, Mediolan. Rossana Orlandi i kolekcja projektu Oskara Zięty, źródło: materiały prasowe Zieta Prozessdesign

PODOBNE ARTYKUŁY

ZAPISZ SIĘ
DO NEWSLETTERA

SMART MIXER

ENERGY MIXER

AEROMIXER 2018

BOSETTI OPOWIADA O POLSCE

NAJCHĘTNIEJ CZYTANE ARTYKUŁY

Obserwuj profil
Bosetti Global Consulting
na Linkedin