Lifestyle

Włoskie przysmaki na polskim talerzu

W 2017 roku producenci z Włoch wyeksportowali do Polski produkty żywnościowe o wartości 826,3 mln euro, co oznacza blisko 13 proc. wzrost w skali roku. Artykuły śródziemnomorskie cieszą się w Polsce największym powodzeniem zaraz po tradycyjnej, rodzimej kuchni.
Walor eksportu do Polski daje Włochom czwartą pozycję, spośród krajów europejskich znajdują się zaraz po Niemczech.

Wymiana handlowa pomiędzy Polską a Włochami jest na podobnym poziomie – około 10 mld euro eksportu z Włoch do Polski i ponad 9 mld z Polski do Włoch. W sektorze rolno-spożywczym eksport z Włoch do Polski wynosi około 800 mln euro, ale również duży jest eksport z Polski do Włoch – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Antonino Mafodda, dyrektor biura Italian Trade Agency w Warszawie.

Z danych GUS (Główny Urząd Statystyczny) wynika, że łączne obroty handlowe Polski i Włoch w 2017 roku osiągnęły rekordowy poziom ponad 20 mld euro.
Import włoskiej żywności w ciągu ostatnich 5 lat wzrósł o blisko 46 proc., a jego walor wynosi 826 mln euro. Polacy importują przede wszystkim kawę, produkty z czekolady i kakao, oliwę z oliwek, makarony, konserwy warzywne (pomidorowe) oraz świeże winogrona.

Z badania SW Research wynika, że po rodzimej kuchni (68 proc.) Polacy najczęściej sięgają po dania włoskie (58 proc.). Dla porównania kuchnię grecką wskazało zaledwie 14 proc. Osób. Powodzenie diety opartej o włoskie produkty i sposób gotowania leży w przekonaniu o jej prozdrowotnych właściwościach. Jednak mimo wszystko największą popularnością spośród włoskich dań cieszą się dania takie jak pizza i makarony. Pozostaje mieć nadzieję, że konsumenci z Polski z chęcią będą okrywać także inne smaki włoskie.

Produkty „made in Italy” na świecie
Odbiorcami połowy włoskiego eksportu rolno-spożywczego są Niemcy, Francja, Stany Zjednoczone, Wielka Brytania i Hiszpania.
Niemcy i Francja są głównymi nabywcami prawie wszystkich typów produktów, Stany Zjednoczone kupują wina, wody mineralne i oleje, Hiszpania – świeże ryby, Filipiny i Grecja – karmę dla zwierząt.
Głównymi włoskimi eksporterami są: Verona – 3 miliardy euro, Cuneo – 2,8 miliarda, Parma – 1,7 miliarda, Mediolan – 1,5 miliarda, region Lombardia – 6,4 miliarda eksportu zajmuje szóstą pozycję.
Najbardziej eksportowane produkty „made in Italy” to: czekolada, herbata, kawa, przyprawy i dania gotowe, wina, chleb, makaron i wyroby mączne.

PODOBNE ARTYKUŁY

ZAPISZ SIĘ
DO NEWSLETTERA

SMART MIXER

ENERGY MIXER

AEROMIXER 2018

BOSETTI OPOWIADA O POLSCE

NAJCHĘTNIEJ CZYTANE ARTYKUŁY

Obserwuj profil
Bosetti Global Consulting
na Linkedin